زیباجو : روزانه چقدر ورزش نیاز داریم

۳ آذر ۱۳۹۵ | 44 بازدید

فیس بوک توییتر گوگل پلاس نظرات
21376.jpg

معمولا ۳۰ دقیقه در روز مدت زمان متعارفی است که برای ورزش کردن در نظر گرفته می‌شود. اکثر ما هم همین مقدار را به صورت پیش‌فرض برای برنامه‌های ورزشی خود در نظر می‌گیریم به همین دلیل به ندرت این سوال به ذهن کسی خطور می‌کند که «واقعا چه مقدار ورزش برای سلامتی مفید است؟» اما همان‌طور که انتظار می‌رود، گاهی این مدت زمان، نتیجه‌ی مطلوبی در پی ندارد و با اینکه چند روز در هفته به مدت ۳۰ دقیقه ورزش می‌کنیم باز هم معادلات کم شدن وزن‌مان به هم می‌ریزد و علی‌رغم ورزش روتین، کم شدن وزنی صورت نمی‌گیرد.

دلیل این امر کاملا واضح است. میزان ورزش روزانه‌ی ما کافی نیست. طبق اطلاعیه‌ای که در سال ۲۰۰۵ توسط وزارت بهداشت آمریکا منتشر شد، زمان مناسب ورزش برای هر فرد متفاوت بوده و بسته به وزن و شرایط افراد متغیر است. برای آگاهی از میزان ورزش مورد نیاز خود، توصیه می‌کنیم با ادامه‌ی این مقاله همراه ما باشید.

میزان لازم ورزش برای سلامتی

رژیم غذایی نامناسب و عدم تحرک فیزیکی، باعث از بین رفتن تعادل انرژی در بدن می‌شود؛ یعنی کالری دریافتی ما از کالری مصرفی بیش از شده و این عدم توازن چیزی جز زیاد شدن وزن و چاقی در پی نخواهد داشت. ۳۰ دقیقه فعالیت بدنی در تمام روز‌های هفته خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، بیماری‌های مزمن، پوکی‌ استخوان و فشارخون را کم شدن می‌دهد و طبق مطالعات علمی بسیار،‌ این میزان ورزش برای هر فرد بزرگسال ضروری است. اما باید به این نکته توجه داشت که میزان فعالیت‌های بدنی به «وزن» افراد بستگی دارد. افرادی که با انجام ورزش روزانه به مدت ۳۰ دقیقه همچنان دچار زیاد شدن وزن می‌شوند، این میزان ورزش را باید به روزی ۶۰ دقیقه برسانند.

حتما بخوانید :   زیباجو : مرکز جامع کنترل سرطان ایران احداث می شود - خبرگزاری مهر | اخبار ایران و دنیا


حداکثر زمان در نظر گرفته شده برای ورزش ۹۰ دقیقه است. این مدت زمان به افرادی توصیه می‌شود که اضافه وزن زیادی داشته‌ و مقدار قابل توجهی وزن کم کرده‌اند. این افراد برای جلوگیری از بازگشت وزن قبلی خود و برای تثبیت وزن کنونی به ۹۰ دقیقه ورزش روزانه نیاز دارند. آمار نشان می‌دهد افراد چاقی که در کم شدن وزن و تثبیت آن موفق بوده‌اند، در دوره‌ی تثبیت فعالیت بدنی زیادی داشته‌اند. این بدان معناست که کم شدن وزن تازه شروع کار است و برای نگه داشتن وزن ایده‌آل خود باید همچنان به ورزش کردن ادامه دهیم. منظور از ورزش روزانه، حداقل ۳۰ دقیقه فعالیت بدنی در «بیش از روزهای هفته» است. سه روز در هفته، برای حصول نتیجه‌ی دلخواه کافی نیست.

طبق اطلاعیه‌ی وزارت بهداشت آمریکا، میزان ورزش مناسب برای هر فرد بدین شرح است: «اگر دارای وزن طبیعی هستید برای داشتن سبک زندگی سالم‌تر و کم شدن احتمال ابتلا به بیماری‌های مختلف، باید هر روز به مدت ۳۰ دقیقه، فعالیت بدنی داشته باشید. برای کم شدن و کنترل وزن خود به ۶۰ دقیقه ورزش نیاز دارید و اگر قرار است این کم شدن وزن با تثبیت آن همراه باشد باید مدت زمان ورزش کردن به ۹۰ دقیقه زیاد شدن یابد.»



ورزش پیاده‌‌روی

اگر زمان کافی برای ورزش کردن ندارید، الزاما نباید چند ساعت از روز را در باشگاه بگذرانید. همین که در طول روز، فعالیت بدنی شما به حدی باشد که ضربان قلب‌تان زیاد شدن یابد و تنفس شما سریع‌تر شود کافی است. در ادامه چندین راهکار ساده برای زیاد شدن فعالیت بدنی به شما ارائه خواهد شد:

  • باید از برنامه‌ی ورزشی روتین خود لذت ببرید. پس لیستی از کارهای مورد علاقه‌ی خود را که برای انجام آنها نیاز به فعالیت بدنی دارید، تهیه کنید.
  • این فعالیت‌ها را می‌توانید در قالب دورهمی‌های خانوادگی و دوستانه برگزار کنید. مثلا با خانواده یا دوستان خود به پیاده‌روی بروید و یا اینکه اگر کودک خود را به پارک می‌برید به جای نشستن روی نیمکت، در بازی‌های او مشارکت کنید.
  • فعالیت ساده‌ی دیگری که همه‌ی ما روزانه با آن مواجه می‌شویم، استفاده از پله به جای آسانسور است.
  • ماشین خود را دورتر از محل کار خود پارک کنید و بقیه مسیر را پیاده بروید.
  • از ورزش‌های دیگری مانند شنا، پیاده‌روی، اسکی روی آب یا اسکی روی برف که جنبه تفریحی و سرگرمی دارند می‌توانید استفاده کنید. برای سلامت جسم و روان، کافی است این فعالیت‌ها را جزئی از اولویت‌های خود در زندگی قرار دهید.
  • برای تداوم علاقه‌مندی خود به انجام برنامه‌ی ورزشی، یک سیستم حمایتی و تشویقی ایجاد کنید. مثلا از خانواده و دوستان خود بخواهید اگر به انجام برنامه‌های روتین خود پایبند بودید برای شما پاداشی در نظر بگیرند.
حتما بخوانید :   زیباجو : اگر مدرکی مبنی بر اینکه پارازیت‌ها مضر است، دارید ارائه دهید


ورزش شنا

همان‌طور که گفته شد، برنامه‌ی ورزشی شما باید در اکثر روزهای هفته انجام شود. اگر به هر دلیلی یک روز را از دست دادید و از برنامه‌ی خود عقب ماندید، سعی نکنید با زیاد شدن تمرین، روز از دست رفته را جبران کنید. زیاد شدن تمرین به معنای خستگی بیش از خواهد بود و ممکن است این خستگی شما را از ادامه ورزش بازدارد.

در پایان توصیه‌ی ما این است که اگر همچنان اهل ورزش نیستید، برای حفظ سلامتی خود از همین امروز ورزش کردن را جزئی از برنامه‌ی روزانه‌ی ‌خود قرار دهید و یا اینکه طبق راهکارهایی که عنوان شد، فعالیت بدنی خود را زیاد شدن دهید.

برگرفته از: webmd.com

زیباجو


مطالب پیشنهادی

دیدگاه خود را ارسال کنید ( بدون دیدگاه )
لطفا این گزینه را تیک بزنید