زیباجو : مهمانپذیری در بازار

53


مهمانپذیری در بازار


زندگی > مهارت‌ها – همشهری دو – بهاره جلالوند:
صنعت گردشگری، در سراسر دنیا می‌تواند باعث رشد و رونق اقتصادی شود؛ ضمن اینکه با جذب گردشگر، کارآفرینی و اشتغال هم به‌وجود می‌آید.

 ایران، یکی از کشورهایی است که به‌دلیل جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی، مذهبی، طبیعی و… می‌تواند به یکی از قطب‌های گردشگری دنیا تبدیل شود. یکی از نقاط‌قوت کشور ما برای جذب گردشگر، شهرهای مذهبی محسوب می‌شود که در ایام مذهبی مختلف، گردشگران کشورهای مسلمان به این اماکن سفر می‌کنند. علاوه بر این، برخی از شهرهای ایران مانند اصفهان، شیراز و تهران مهم‌‌ترین شهرهای کشور برای جذب گردشگر خارجی محسوب می‌شوند. در چنین شرایطی فروشندگان باید به برخی نکات برای مواجه شدن با گردشگر آشنایی داشته باشند. با دکترامیر شاهرخی، مدرس دوره‌های مدیریت اجرایی دانشگاه شهید بهشتی، نکته‌هایی در این زمینه را مرور کرده‌ایم.

  • زمانی که یک گردشگر به کشوری سفر می‌کند از بازارهای آن کشور هم دیدن خواهد کرد؛ چطور می‌توان گردشگر را به خرید تشویق کرد؟

برای اینکه یک گردشگر به خرید تشویق شود، باید شرایط او را مدنظر قرار داد؛ یعنی برای مثال، زمانی که گردشگر با هدف خرید به بازار می‌رود و برای آن وقت کافی دارد، در چنین شرایطی برای گرفتن تخفیف تلاش خواهد کرد و سعی می‌کند پول کمتری برای خرید بپردازد. اما در شرایطی که فرصت خرید برای گردشگر کوتاه باشد و بدون برنامه‌ریزی قبلی جایی برود، فرصت تصمیم‌گیری برای او کوتاه خواهد بود و تلاشی برای گرفتن تخفیف نمی‌کند. اگر در جاهایی که جاذبه گردشگری دارند، فرصت خرید به این شکل ایجاد شود، این مسئله، هم برای گردشگر جذاب است و هم به نفع فروشندگان خواهد بود؛ برای مثال، اگر گردشگر از یک باغ‌وحش دیدن می‌کند یا به یک ‌جای تاریخی مثل منارجنبان می‌رود، درنظر گرفتن عروسک‌ها یا کالاهایی برای فروش که مرتبط با آنجاست، گردشگر را برای خرید تشویق می‌کند؛ البته به شرط آنکه کالاهای مورد نظر در معرض دید بوده و قیمت آنها مشخص شده باشند.

  • در شهرهای مذهبی، فروشندگان مختلف معمولا کالاهای مشابهی را عرضه می‌کنند، در چنین شرایطی رقابت بین فروشگاه‌ها بالاست، برای اینکه یک فروشنده بتواند گردشگر را برای خرید از مغازه خود ترغیب کند، چه کاری باید انجام دهد؟

زمانی که فروشگاه‌ها، کالاهای مشابهی را می‌فروشند، گردشگران از هر فروشگاهی خرید می‌کنند و به نوعی فروش بین آنها تقسیم خواهد شد و جذب گردشگر به یک فروشگاه سخت است، مگر اینکه در فروشگاهی یک کالای خاص به فروش برسد؛ برای مثال، زمانی که به نجف سفر کردم، فروشگاهی را دیدم که فقط عقیق، با تنوع زیاد می‌فروخت و مانند سایر فروشگاه‌ها، انواع و اقسام کالاها را نداشت، به همین دلیل جذب آن فروشگاه شدم و خرید کردم، درحالی‌که عقیق در همه فروشگاه‌ها وجود داشت. آن فروشنده‌ای که بتواند یک کالای خاص را با تنوع بالا به این شکل بفروشد، بیشتر گردشگر جذب خواهد کرد. بسیاری از گردشگرانی که به شهرهای مذهبی سفر می‌کنند برای چند روز در آن شهر می‌مانند، در چنین شرایطی برخورد و رفتار خوب فروشنده بسیار مهم است چون بیشتر این گردشگران به‌صورت دستهی سفر می‌کنند و وقتی یک فروشنده رفتار خوبی داشته باشد، گردشگری که از او خرید کرده، سایر افراد دسته را به خرید از آن فروشگاه تشویق می‌کند.

  • برخی از فروشندگان، کالاها را با قیمتی بسیار بالا به گردشگران می‌فروشند. آیا این مسئله می‌تواند بار منفی برای ما به همراه داشته باشد؟

قطعا بله؛ گردشگر هر چند که زبان ما را نداند، بالاخره متوجه این تفاوت‌های قیمت خواهد شد و تصویر منفی‌ای برای او ایجاد می‌شود. در چنین شرایطی شرکت‌های فعال در زمینه گردشگری و راهنماهای تور، نقش مهمی ایفا می‌کنند و اگر بتوانند گردشگران را به فروشگاه‌های معتبری ببرند که کالاها را با قیمت منطقی می‌فروشند، چنین مشکلی کمتر به‌وجود می‌آید. همچنین راهنمای تور، در شرایطی که تنوع کالا و سوغاتی زیاد است باید تاجای ممکن گردشگر را راهنمایی کند تا دچار سردرگمی نشود چون در چنین حالتی ممکن است از خرید انصراف بدهد.

  • فروشندگان به چه نکات دیگری باید در زمینه فروش توجه کنند؟

فروشندگان باید برای اجناس بزرگ که حمل آنها مشکل است فکری کنند و تمهیداتی را برای ارسال اجناس به کشور فرد گردشگر، بیندیشند یا اجناسی را برای فروش بیاورند که برای گردشگر مشکل حمل‌ونقل ایجاد نمی‌کند.

  • چقدر آشنایی فروشندگان با فرهنگ گردشگران حائز اهمیت است؟

این مسئله، اهمیت زیادی دارد و با توجه به آمار و اطلاعاتی که از گردشگران شهرهای مختلف وجود دارد (اینکه از کدام کشور به کدام شهر ایران می‌روند)، فروشندگان باید یک آشنایی کلی نسبت به فرهنگ گردشگران داشته باشند؛ برای مثال، بسیاری از گردشگران خارجی به آجیل شور علاقه‌ای ندارند، در چنین شرایطی باید آجیل شیرین را به آنها پیشنهاد داد. آشنایی با زبان گردشگران هم می‌تواند در جذب مشتری خارجی نقش داشته باشد، برای مثال، اگر فروشنده بتواند چند کلمه عربی یا چینی صحبت کند، قطعا به جذب گردشگر و تشویق او برای خرید کمک می‌کند.

  • به غیراز موارد یادشده چه کارهای دیگری را برای تشویق گردشگر به خرید می‌توان انجام داد؟

بسیاری از گردشگران، اطلاعاتی درباره سوغاتی‌ها و صنایع‌دستی کشورمان ندارند و وقتی مشتری اطلاعاتی در این زمینه نداشته باشد، فروش هم سخت‌تر خواهد شد. در چنین شرایطی راهنماهای تور، نقش بسیار مهمی ایفا می‌کنند و می‌توانند با توضیحات خود، گردشگر را به خرید جذب کنند. برای فروش سوغاتی‌هایی مثل عرقیجات یا شیرینی، می‌توان فضاهایی ایجاد کرد که گردشگر بتواند طعم آنها را قبل از خرید امتحان کند. در خیلی از موارد، گردشگران کاربرد بسیاری از صنایع‌دستی ما را نمی‌دانند. تا زمانی که گردشگر به ارزش این صنایع‌دستی پی نبرد و درباره آن چیزی نداند، احتمال اینکه پولی برایش بپردازد کم است. آگاهی در این زمینه نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند و گردشگر باید با ذهنی آماده وارد کشور شود. دادن بروشورهایی که به زبان‌های مختلف هستند و در آنها صنایع‌دستی و سوغاتی‌های ایران معرفی شده‌اند هم تأثیر دارد که اگر این بروشورها در فرودگاه داده شوند، بهتر خواهد بود. حتی شرکت‌های گردشگری قبل از سفر گردشگر می‌توانند این اطلاعات را به فرد بدهند و ذهن او را آماده کنند. همچنین نمایش دادن یک فیلم مرتبط با صنایع‌دستی و سوغاتی‌های ایران می‌تواند نقش بسیار خوبی در آماده کردن ذهن گردشگر داشته باشد. خیلی از گردشگران پول کافی برای خرید فرش دارند ولی چون کاربرد فرش را به خوبی نمی‌دانند یا از زحمتی که برای بافتن آن کشیده می‌شود، آگاه نیستند، فرش نمی‌خرند. برای این منظور هم ضمن آگاه کردن گردشگر، می‌توان او را به کارگاه‌های فرشبافی نمادین برد تا از روند تولید فرش دستباف مطلع شود، قطعا در چنین شرایطی احتمال اینکه آن گردشگر فرش بخرد، بیشتر می‌شود.

  • شبکه‌های اجتماعی را دریابید

توضیحاتی درباره سفر، رستوران‌ها، فروشگاه‌ها و نظرات و انتقادهای افراد دیگر در بستر دیجیتال درج کنید. توجه به ثبت فروشگاه در این شبکه‌ها و توجه به‌نظرات خریداران در فروش آتی مؤثر است، حداقل در رابطه با رستوران، کافی‌شاپ و اماکن گردشگری که چنین چیزی مصداق دارد. در هر صورت سفر گردشگر یک «تجربه» است که از لحظه تصمیم به سفر شروع می‌شود و تا برگشتن به مبدا و یادآوری خاطرات و تماشای یادگاری‌ها ادامه می‌یابد. اگر می‌خواهیم در فروش کالا و خدمات به گردشگران موفق باشیم، باید به کل تجربه توجه کنیم.

زیباجو

حتما بخوانید :   زیباجو : بیمارستان‌ها از وضعیت فلاکت‌بار رها شده‌اند - خبرگزاری مهر | اخبار ایران و دنیا

افزودن دیدگاه

لطفا دیدگاه خود را بنویسید
لطفا نام خود را وارد کنید