چطور سبزی‌ و میوه‌ مصرف کنیم؟


زندگی > تغذیه – همشهری آنلاین:
کارشناسان تغذیه معتقد هستند که گرچه مصرف سبزی‌ها و میوه‌ها، برای همه ضروری است اما خوب است انسان ها بدانند که از این نعمت‌های خداوند چگونه، چه وقت و به چه میزان مصرف کنند.

برای مصرف تمام مواد غذایی، باید از یک رژیم غذایی مناسب و متعادل استفاده کنیم. بنابراین خوب است که بدانیم مواد غذایی را چگونه و چطور مصرف کنیم. توصیه‌های وزارت بهداشت را برای مصرف میوه‌ها و سبزی‌ها را بخوانید.

*توصیه‌هایی برای مصرف سبزی‌ها

  • قبل از مصرف غذا، سالاد با سبزی‌های متنوع و یا همراه غذا، سبزی خوردن،  مصرف کنید.
  • در رژیم غذایی روزانه و هنگام تهیه غذاها از سبزی‌های تازه استفاده کنید.
  • افراد دیابتی در وعده‌های غذایی‌شان، سبزی میل کنند.
  • از کودکی با اضافه کردن انواع سبزی به غذای کودکتان او را انواع با سبزی آشنا کنید تا کودک شما به مصرف سبزی عادت کند.
  • مصرف فراوان سبزی برای کودکانی که در سن رشد هستند، اهمیت فراوان دارد.
  • از قرار دادن سبزی در معرض هوا یا نور خورشید، پختن سبزی  به مدت طولانی به خصوص در ظروف در باز و همراه آب زیاد  و دوریختن آب سبزی که باعث از بین رفتن ویتامین‌های موجود در سبزی می‌شود خود داری کنید.
  • از ساندویچ‌های خانگی که حاوی سبزی‌های مختلف هستند،  به عنوان میان‌وعده برای فرزندتان استفاده کنید.
  • سبزی‌هایی مثل اسفناج بهتر است بدون آب و با حرارت کم پخته شوند. لوبیا سبز، نخود فرنگی ، هویج ، چغندر ، کدو حلوایی و کدوی خورشتی باید به صورتی پخته شوند که در انتهای طبخ، آب افزوده شده کاملا به خورد آن رفته باشد.

*توصیه‌هایی برای چگونگی مصرف میوه

  • هر روز سه وعده، میوه بخورید و سعی کنید از انواع مختلف میوه مصرف کنید.
  • میوه‌ها منبع خوبی از ویتامین‌ها، مواد معدنی و فیبر هستند که نقس مهمی در سلامت دارند.
  • از انواع میوه‌های زرد و نارنجی مانند: خرمالو، طالبی، زرد آلو و استفاده کنید زیرا منابع خوبی برای تامین ویتامینA هستند.
  • بهترین میوه‌ها، برای افراد دیابتی توت، توت فرنگی، گیلاس، هلو و خیار است .
  • به دلیل باقی‌مانده سموم در میوه‌ها، پوست میوه‌ها را جدا کنید.
  • به جای تنقلات شور و پرچرب،  از میوه‌ها به عنوان میان‌وعده برای فرزندتان استفاده کنید.
  • فرزندتان را با طعم میوه‌های مختلف آشنا کنید تا مصرف روزانه میوه به یک عادت برای فرزندتان تبدیل شود.
  • به همراه صبحانه یا شام یک لیوان آبمیوه بنوشید زیرا ویتامین C موجود در آبمیوه‌ها بخصوص آب پرتقال به جذب بهتر آهن کمک می‌کند.
  • با ترکیبی از میوه‌های تازه و خشک‌شده سالاد میوه، تهیه کنید.
  • آبمیوه طبیعی را با انواع نوشیدنی‌های مضر مانند انواع کولاها و نوشابه‌ها جایگزین کنید.

*دفتر بهبود تغذیه جامعه  وزارت بهداشت،درمان و  آموزش پزشکی

زیباجو

حتما بخوانید :   زیباجو : پنیر پیتزا در بارداری، بخورم یا نه؟

افزودن دیدگاه