کمبود پتاسیم چه مشکلاتی را میتواند در پی داشته باشد؟

Businesswoman with her head in her hands

هنگامی که فکر می کنید بدنتان نیاز به مواد مغذی دارد، احتمالا پتاسیم به ذهنتان خطور نمیکند اما در حقیقت کمبود پتاسیم نیز مشکلاتی را در پی دارد. این ماده معدنی نقش مهمی در بسیاری از فعالیت های حیاتی بدن، از جمله تنظیم مایعات و حفظ کارکرد درست عضلات، ایفا می کند.
مطالعه ای جدید که در مجله بالینی جامعه آمریکا نفرولوژی منتشر شده است، نشان می دهد که پتاسیم کافی حتی میتواند شما را از بیماری های قلبی و کلیوی محافظت کند. اگر چه محققان روی افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ متمرکز شدند، اما پیت میلر، پروفسور دانشگاه پزشکی جانز هاپکینز اظهار داشت: “معقول است فرض کنیم که این یافته ها افراد بدون دیابت را نیز در برمیگیرد.”
خبر بد این است که تعداد کمی از مردم پتاسیم کافی دارند. موسسه پزشکی توصیه می کند که بزرگسالان حداقل ۴۷۰۰ میلیگرم پتاسیم را روزانه دریافت کنند، اما بسیاری از ما به سختی نیمی از این مقدار را دریافت میکنیم. سخنگوی آکادمی تغذیه و رژیم های غذایی می گوید: در واقع، دستورالعمل های غذایی آمریکا پتاسیم را به عنوان ” یک ماده مغذی نگران کننده” خواندند.
پس چگونه بفهمید که آیا پتاسیم کافی دارید یا نه؟ گفتن این نکته دشوار است. تست های روتین کمبود پتاسیم را بررسی نمی کنند، و ممکن است متوجه علائم فیزیکی نیز نشوید. بنابراین سعی می کنیم در اینجا علائمی که نشان میدهد ممکن است فاقد این ماده معدنی باشید، را برای شما ذکر کنیم، عبارتند از:

حتما بخوانید :   با خواص گیاهان سفید آشنا شوید!

غذاهای معمولی شما رنگارنگ نیست!!

 

download (6)
میوه ها و سبزیجات، از غنی ترین منابع پتاسیم هستند، بنابراین تعدادی زیادی از این میوه ها و سبزیجات رنگارنگ را باید در وعده های غذایی خود داشته باشید. اگر رژیم غذایی شما اکثر اوقات یک رنگ است و فاقد میوه و سبزیجات است، بدین معنی است که احتمالا شما بیشتر گوشت، نشاسته تصفیه شده، و غذاهایی این چنینی را مصرف میکنید که پتاسیم کافی ندارند. بنابراین باید از این به بعد توجه داشته باشید که بیشتر میوه و سبزیجات مصرف کنید تا دچار کمبود پتاسیم نشوید.

احساس خستگی و ضعیف بودن می کنید

 

images (9)
درست است که عوامل مختلفی موجب کاهش انرژی شما میشود، اما اگر شما به اندازه کافی استراحت کرده اید اما هنوز هم احساس خستگی میکنید، نگاهی به رژیم غذایی خود بیندازید. خوردن بیشتر میوه ها و سبزیجات غنی از پتاسیم ممکن است به شما احساس سرزندگی دهد. اگر همچنان تغییری نکردید، وقت آن است که با پزشک خود صحبت کنید تا عوامل دیگری که موجب احساس خستگی میشود را بررسی کنند.

فشار خون بالایی دارید

gettyimages-471233283-blood-pressure-savaseris_0
عوامل زیادی، از جمله سابقه خانوادگی، اضافه وزن، و خوردن بیش از حد نمک می تواند موجب شود فشار شما افزایش یابد. اما دکتر دیوید مونت، متخصص کلیه در برینگهام و بیمارستان زنان میگوید: حداقل یک مطالعه نشان داد که موش هایی که از یک رژیم غذایی کم پتاسیم تغذیه کردند، فشار خون بالا داشتند. پتاسیم مهم است زیرا به تعدیل سدیم کمک می کند: بسیاری از مردم غذاهای شور را بیش از حد مصرف میکنند و میوه و سبزیجات به اندازه کافی نمیخورند، که موجب عدم تعادل سدیم و پتاسیم میشود و به فشار خون بالا منتهی میشود.

حتما بخوانید :   تغذیه سالم بهترین روش سلامت بدن

شما مستعد ابتلا به اسپاسم های عضلانی هستید

images (10)
اگر اسپاسم های عضلانی دردناک در پاها برای شما آشنا است، فقدان پتاسیم می تواند موجب این مشکل شده باشد. ورزشکارانی که به سختی ورزش میکنند و عرق زیادی میکنند اغلب دچار این مشکل میشوند. بنابراین این افراد باید برای رفع این مشکل مقدار زیادی پتاسیم مصرف کنند، مثلا آب میوه های طبیعی در هنگام تشنگی بنوشند.

ممکن است تپش قلب داشته باشید

images (12)

هنگامی که سطح پتاسیم بدنتان بسیار کم شود می تواند مشکلی بسیار جدی باشد. اگر احساس می کنید قفسه سینه تان میتپد، تکان میخورد و لرزش دارد، ممکن است ضربان قلب نامنظم داشته باشید. بنابراین حتما به پزشک مراجعه کنید.

چگونه مصرف پتاسیم خود را بالا ببریم؟

 

images (11)
بهترین راه برای دریافت پتاسیم بیشتر خوردن انواع میوه ها و سبزیجات در طول روز است. اما میوه ها و سبزیجاتی وجود دارند که غنی از پتاسیم هستند و از اهمیت خاصی برخوردارند. اگرچه مردم فکر می کنند که موز پتاسیم زیادی دارد، اما سیب زمینی پخته با پوست دو برابر موز دارای پتاسیم است. دیگر منابع غنی از پتاسیم شامل اسفناج، توت فرنگی، آووکادو، کلم بروکلی، و برگ چغندر سوئیسی است.
منبع: www.prevention.com
این مطلب توسط تیم ترجمه زیباجو تهیه شده است، لطفا در هنگام کپی لینک منبع را ذکر نمایید.

افزودن دیدگاه