به هفته بیست و پنجم بارداری هفته ای که از روزشماری های بی پایان شاید خسته شده باشید رسیدیم. در این هفته سعی کنید روحیه خود را حفظ کنید و با آرامش ادامه دهید. شاید خرید وسایل نوزاد به شما دلگرمی دهد. با زیباجو همراه باشید.

وضعیت جنین

او هر روز بیشتر از روز قبل یاد می‌گیرد که چگونه باید شیطنت کند و دست و پاهایش را تکان دهد. او به خوبی میشنود که شما چه می‌گوید و چه کار میکنید. موهایش که تا هفته‌های بیش هیچ رنگ و نقشی نداشت. این هفته حالارنگ گرفته و موهای سر، ابروها و مژه هایش صورت لاغرش را بیشتر نشان می‌دهد. این کوچولو هنوز هم درحال ذخیره‌سازی بافت چربی در بدنش است. دستگاه تنفسی او همچنان در حال تکامل است. سوراخ های بینی او از هم باز شده‌اند و می‌تواند نفس بکشد.

قد: ۳۷,۸ سانتی متر

وزن: ۸۴۵ گرم

هفته بیست و پنجم بارداری

وضعیت مادر

خودتان این روزها با فراز و نشیب‌های زیادی دست و پنجه نرم می‌کنید. اضافه وزن شما در این هفته روند صعودی به خود می‌گیرد و ممکن است نتوانید مثل گذشته تند و سریع حرکت کنید. امکان دارد پای شما به علت بالا رفتن وزنتان دیگر درون کفش‌هایتان جا نگیرید. مشکلات دیگری هم گریبان شما را گرفته است. کمردردهای بارداری جزئی از این مشکلات است. از علت‌های این بیماری اضافه وزن، تغییر مرکز ثقل بدن (وقتی رحمتان بزرگ‌تر می‌شود، مرکز ثقل بدن شما به سمت جلو تغییر می‌کند.)، نرم شدن رباط‌های عضلانی جهت زایمان و افزایش ترشح هورمون‌های بارداری (پروژسترون و ریلاکسین ) است.

حتما بخوانید :   زیباجو : کودک بیش فعال، مادر ناسالم/ صدای دکتر

مراقبت های بارداری

چند راهکار در زنان بروز کمردردهای بارداری می تواند این درد را کاهش دهد:

  1. تمام طول دوران بارداری خود از کفش های طبی مناسب استفاده کنید. کفش‌هایی با پاشنه‌های کوتاه به همراه حفظ قوس داخل پا (کفی مناسب) انتخاب کنند تا فشار وارد شده بر پاها و ستون فقرات حین راه رفتن کم شود و مشکلات ناشی از اضافه وزن مادر، به ستون فقرات او آسیبی نزند.
  2. بهتر است اشیاء سنگین را از زمین بلند نکنید یا اگر هنگام بلند کردن چیزی احساس سنگینی کردید، فورا آنرا رها کنید.
  3. در نشستن‌های طولانی لازم است یک صندلی انتخاب کنید که بدن شما را حمایت کند یا بالشی برای پشتیبانی از کمر خود در ناحیه کمری صندلی قرار داده و ستون مهره‌های خود را کشیده و راست قرار دهید.
  4. اگر کمردردتان شدید شد، سعی کنید با استفاده از کمپرس سرد و گرم در قسمت کمر به طور متناوب به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه باعث کاهش فشار عضلانی و ورم شوید (در مورد استفاده از این روش با پزشک خود مشورت کنید). شما می‌توانید ببینید که آیا حرارت سبب بهبود کمردرد شما می‌شود یا بسته‌های یخ

هفته بیست و پنجم بارداری

تغذیه 

کلسیم به رشد کودک شما و قدرت بدنی مادر، کمک می‌کند

مطمئن باشید که با مصرف بیشتر مواد سرشار از کلسیم، کودک شما هر روزه قوی‌تر می‌شود. اگر مصرف کلسیم‌‌تان کم است، ممکن است کودک شما در آینده به پوکی استخوان مبتلا شود. بنابراین از مصرف کلسیم کافی اطمینان حاصل کنید.

برای این منظور ۳ یا تعداد بیشتری از مواد زیر را روزانه در برنامه غذایی خود بگنجانید.

  • ۱ فنجان شیر کم چرب یا بدون چرب
  • ۱ فنجان ماست کم چرب
  • ¼ فنجان پنیر رنده شده کم چرب
  • ۱تا ½ فنجان کلم چینی
  • ۱ فنجان آب پرتقال سرشار از کلسیم
  • ۱ فنجان شیر سویا سرشار از کلسیم و ویتامین دی
  • ۱ فنجان سوپ شیر
گفتگو با یک مادر در هفته بیست و پنج بارداری
چند هفته بارداری؟ ۲۵ هفته
چقدر اضافه وزن داشته‌ای؟ ۱۰ پوند
به لباس بارداری احتیاج داری؟ بله و اخیرا بلوزهای همسرم را می‌پوشم که تنها راه برای پنهان کردن شکمم است.
ترک‌های بارداری؟ خیر
خواب؟ خواب تنها چیزی است که من انتظارش را می‌کشم. در خواب زیاد تکان می‌خورم امتا خوشبختانه به ندرت بیدار می‌شوم.
بهترین لحظه‌ای که در این هفته داشتی؟ باز کردن لباس‌های فرزندم از کمد و شستن آنها
آیا دلت برای چیزی تنگ شده است؟ برای دویدن. زیرا در اوایل هفته به دلیل درد اطراف شکمم مجبور شدم آن را کنار بگذارم.
حرکات جنین: زیاد
ویار: ماکارونی، میوه و بستنی یخی
آیا نسبت به چیزی حالت تهوع داری؟ قهوه و دسر
جنسیت کودک: این یک سورپرایز است!
نشانه‌های زایمان: خیر
علائم بارداری: گرفتگی عضلانی‌ام افزایش یافته. از کمردرد نیز رنج می‌برم
سوراخ ناف‌ات داخل است یا خارج؟ داخل
حلقه ازدواج‌ات در دستت است؟ بله و کاملا طبیعی است.
احساس‌‌ات چگونه است.. خوشحالی یا ناراحت؟ من بک زن خوشحالم.
منتظر چه چیزی هستی؟ تا با خانواده‌ام در حیاط پشتی ماهی گیری کنیم.