شما بالاخره به هفته نوزدهم بارداری رسیده اید. دیگر چند وقتی ایست که حسابی تیپ حامله بودن برداشته اید و زیباتر از همیشه شده اید! حامله بودن هم زیبایی های خاص خودش را دارد اینطور نیست؟ با زیباجو همراه باشید.

وضعیت جنین

او اکنون به اندازه یک انبه یا سیب شده است. اگر چه در انبارغذایی او در کیسه آب هیچ ماده غذایی وجود ندارد اما حس چشایی او کار می‌کند. اگرچه سایر حس مثل لامسه و بویایی نیز به کار افتاده‌اند اما فعلا هیچ تجربه ای برای استفاده از حس‌هایش ندارد.

در واقع سلول‌های عصبی او در حال فعالیت بر روی حس‌های پنج گانه جنین است تقریبا دیگر اعضای بدنش به حد تعادل رسیده دیگر خبری از کله بزرگ و پاهای کوچکش نیست همه اینها با هم رشد کرده‌اند. پوست جنین در این هفته با ماده‌ای «ورنیکس» پوشانده  می‌شود که حالت لغزنده و سفیدی دارد بدن او را از خشکی محافظت می کند. این پوشش نرم و لیز حرکت کودک در مجرای زایمان را نیز آسان تر می‌کند.

سیم پیچی‌های مغز او هم به‌تدریج شکل گرفته و حالا ارتباط بین رشته‌های عصبی عضلات و مغز به خوبی برقرارشده است. جنین شما می‌تواند بر روی اعضای بدنش کنترل داشته باشد. مایع مغزی-نخاعی که اطراف مغز و نخاع او را احاطه کرده در شبکه عروقی مغز او تشکیل می‌شود.

در این هفته جوانه‌های دندان‌های دائمی او پشت دندان‌های شیری رشد می‌کنند. جنین به راحتی مایع آمنیوتیکی را می‌نوشید. روده‌های جنین نیز کار را شروع می‌کنند و با ترشح شیره روده  جذب مایع آمنیوتیک را افزایش می‌دهند پس از آن کلیه‌ها این مایع را تصفیه و داخل آب آمینون ادرار می‌کند. نگران نباشید مایع آمنیون هر چند ساعت یکبار تصفیه می‌شود.

حتما بخوانید :   زیباجو : عفونت ادراری در کودکان، چه نشانه هایی؟/ صدای دکتر

دخترکوچولوی شما الان ۶ میلیون تخمک در دستگاه تناسلی خود انبار کرده که کم‌کم در زمان تولد به ۲ میلیون تخمک می‌رسد. شاید از این هفته به بعد دیگر نتوان خیلی خوب رگ‌های بدنش را دید چرا که رنگ دانه های پوستی به نام « ملانوسیت» کارشان را آغاز کرده‌اند.

قد: ۲۶,۷ سانتی متر

وزن: ۳۵۳ گرم

هفته نوزدهم بارداری

وضعیت مادر

وزن اضافی شما در این هفته در اطراف باسن و شکم جمع شده است. این وزن اضافی حدود ۳ تا ۶ کیلوگرم است.

وزن جفت ۱۷۰ گرم است و مایع آمنیوتیک و رحم هر کدام حدود ۳۲۰ گرم وزن دارند. وزن پستان‌های شما هم اضافه شده و باید حدود ۱۸۰ گرم شده باشد. ممکن است احساس کنید که شکم شما خیلی بزرگ شده. ولی باید بدانید که شما تازه هفته ۱۹ باردار هستید و تا هفته چهلم زمان زیادی مانده است.

مراقبت های بارداری

هر زن بارداری ممکن است بخشی از علائم بارداری را داشته باشد که شدت و ضعف این علائم هم با هم متفاوت است. بنابراین فکر نکنید شما به عنوان یک زن باردار باید همه این علامت‌ها را داشته باشید.برخی از خانم‌ها داری حساسیت یا آلرژی هستید این مسئله ممکن است در دوران بارداری تشدید شود. البته برعکس آن هم صادق است ممکن است نسبت به ماده غذایی حساسایت داشته باشید، اما در این دوران این حساسیت کمتر شود. برای این کار نکات زیر را رعایت کنید.

  • مقدار زیادی آب بنوشید به ویژه اگر هوا گرم است.
  • اگر برای آلرژی خود دارو مصرف می‌کنید آن را قطع  و با پزشک مشورت کنید حتی اسپری‌ها نیز از این قاعده مستثنا نیستند.
  • از خوردن غذاهای تند و حساسیت زا خودداری کنید.
  • از مواد محرک مثل دود سیگار و حیوانات هم دوری کنید.
حتما بخوانید :   زیباجو : علت خشکی واژن، سوزش دارم

هفته نوزدهم بارداری

تغذیه:

بین چر‌بی‌های خوب وبد تفاوت قائل شوید.

چرب‌های یکی از مهمترین بخش‌های رشد کودک در طول هفته ۱۹ بارداری است اما انتخاب درست آن اهمیت دارد.

بهتر است مصرف چربی‌های اشباع شده و ترانس خود را کاهش دهید و از چربی‌های جامد (آنهایی که در دمای اتاق جامد هستند مانند کره، چربی گوشت گاو) استفاده کنید.

موادی که سرشار از چربی های اشباع شده هستند:

پنیر، کره، گوشت‌های پر چرب مانند سوسیس، هات داگ و بیکن، روغن نارگیل

موادی که سرشار از چربی‌های ترانس هستند:

مارگارین، اسنک‌ها و دسرهای آماده مانند کوکی، کیک و دونات

موادی که سرشار از چربی‌های اشباع نشده هستند:

چربی‌های گیاهی مانند روغن زیتون، روغن کانولا، روغن بادام زمینی، روغن سویا، روغن ذرت و روغن پنبه دانه، آجیل و دانه ها، غذاهای دریایی کم جیوه، آووکادو

به طور کلی شما به ۴ وعده (۱۴ گرمی) یا هشت وعده (۷ گرمی) از چربی ها در روز احتیاج دارید. از مصرف چربی‌های اشباع شده و ترانس خودداری کنید.

  • گردو: گردو حاوی اسید آلفا لینولنیک (ALA)، یکی دیگر از اسید سالم چرب امگا ۳ است.
  • سالمون وحشی: این نوع ماهی حاوی مقدار زیادی از DHA است اما به زنان باردار پیشنها می‌شود هفته ای ۳۴۰ گرم از آن مصرف شود.
  • تخم مرغ: تخم مرغ اگر به میزان متعادل مصرف شود، خوب است. شما می‌توانید تخم مرغ‌هایی که سرشار از DHA هستند را از فروشگاه ها تهیه کنید.

به خاطر بسپارید که قبل از هر تغییری درباره رژیم غذایی خود، با پزشک مشورت کنید.

برگرفته از سایت : http://www.yourbabylibrary.com و نی نی بان

حتما بخوانید :   گیاهانی برای افزایش شیر مادران