کلاژن اصلی ترین پروتئین در بدن انسان است و ۷۵% پوست را تشکیل می دهد. بنابراین ظاهر سالم و جوان پوست وابسته به بخش عظیمی از سلول های کلاژن سالم در آن می باشد.
کلاژن مهم ترین جزء بافت همبند زیر پوست است که برای جوانی و زیبایی پوست ضروریست؛ اما با بالا رفتن سن کلاژن کمتری در بدن ساخته می شود و در نتیجه پوست نازک تر می شود و چین و چروک پیدا می کند.
skinبه علاوه خورشید، آلودگی، رادیکال های آزاد و سیگار باعث شکستن و از بین رفتن کلاژن می شوند و چین و چروک های صورت را افزایش می دهند.
تا قبل از ۳۵ سالگی، بدن به صورت طبیعی کلاژن ساخته و آسیب های پوستی را جبران می کند ولی از ۳۵ سالگی به بعد تولید کلاژن و کیفیت آن در بدن کاهش می یابد.
ولی خبر خوب اینست که یکسری محصولات و داروهای موضعی و مواد غذایی هستند که باعث افزایش طبیعی کلاژن پوست می شوند و به محکمتر شدن، انعطاف پذیری و حجیم شدن پوست کمک می کنند. در اینجا به بهترین غذاهایی که به تولید کلاژن و جوانتر به نظر رسیدن پوست کمک می کنند اشاره خواهیم کرد.

ماسک های خانگی برای از بین بردن چین و چروک های پوست:

ماهیماهی:

ماهی هایی مثل سالمون دارای امگای ۳ بالایی بوده و به تقویت سلول های پوست کمک می کنند.

گوجه-فرنگیسبزیجات قرمزرنگ:

سبزیجات قرمز مانند گوجه فرنگی، فلفل و چغندر حاوی آنتی اکسیدان لیکوپن هستند. لیکوپن هم به افزایش میزان کلاژن و هم به محافظت پوست در برابر آفتاب کمک می کند.

حتما بخوانید :   زیباجو : سیر و این همه خاصیت؟!

اسفناج

سبزیجات سبز رنگ تیره:

سبزیجاتی که به رنگ سبز تیره اند نظیر اسفناج و کلم پیچ سرشار از ویتامین C بوده و به تولید کلاژن کمک می کنند. ویتامین C دارای خواص آنتی اکسیدانی است و آنزیم های تجزیه کننده کلاژن را کاهش می دهد. همچنین ویتامین C از کلاژن ها در مقابل رادیکال های آزاد حفاظت می کند.

 

هویج

سبزیجات نارنجی رنگ:

سبزیجاتی مانند هویج و سیب زمینی شیرین که نارنجی رنگند، سرشار از ویتامین A بوده و به بازسازی کلاژن کمک می کنند.

 

تمشک

انواع توت ها:

تمشک و شاه توت میزان کلاژن بدن را افزایش داده و رادیکال های آزاد را نیز از بین می برند.

سویا

سویا:

سویا، شیر سویا و پنیر سویا یا توفو دارای ماده ای به نام جنستئین (از هورمون های گیاهی دارای خواص آنتی اکسیدانی) هستند که به تولید کلاژن کمک می کند و جلوی عملکرد آنزیم های پیر کننده پوست مثل MMPs را می گیرد.

چای سفید

چای سفید:

چای سفید از پروتئین های ساختاری پوست مخصوصا کلاژن حفاظت می کند. همچنین چای سفید جلوی فعالیت آنزیم های تجزیه کننده کلاژن که باعث چین و چروک پوست می شوند را می گیرد.

مرکبات

مرکبات:

مرکباتی مثل پرتقال، لیمو شیرین و گریپ فروت غنی از ویتامین C هستند و کمک می کنند که آمینو اسیدهای لیزین و پرولین به کلاژن تبدیل شوند. همچنین خاصیت آنتی اکسیدانی ویتامین C به خنثی کردن رادیکال های آزاد که منجر به شکستن کلاژن و الاستین پوست می شود، کمک می کند.

تخم-مرغ

پروتئین:

باید روزانه پروتئین مورد نیاز بدن تان را مصرف نمایید. سفیده تخم مرغ دارای کلاژن، پرولین و لیزین است و به تولید طبیعی کلاژن در بدن کمک می کند. افراد گیاه خوار که نمی خواهند از محصولات حیوانی مثل تخم مرغ و گوشت در رژیم غذایی خود استفاده کنند، می توانند آجیل (مخصوصا بادام زمینی) مصرف کنند، چون آجیل حاوی لیزین است.

حتما بخوانید :   زیباجو : تهیه مرغ کبابی با طعم مرکبات

سیر

سیر:

گوگرد برای تولید کلاژن در بدن ضروریست و سیر سرشار از گوگرد است. همچنین سیر به دلیل داشتن لیپوئیک اسید و تورین به بازسازی الیاف کلاژن آسیب دیده کمک می کند.

صدفصدف خوراکی:

صدف خوراکی سرشار از روی است و روی عنصریست که برای ساخت کلاژن ضروری می باشد. صدف خوراکی حاوی ویتامین ها و مواد معدنی مثل آهن و ویتامین ب ۱۲ بوده و فواید زیادی برای سلامتی انسان دارد.

افزودن دیدگاه