راهنمای خواب برای زنان باردار: چالش ها و راهکارها

راهنمایی های خوب برای زنان باردار سه ماهه که کمک خواهد کرد استراحتی که در حال حاضر نیاز دارید را بدست آورید.

سه ماه دوم : 

زنان در سه ماهه دوم به خواب بهتری نیاز دارند، محقق خواب، مینا خان محقق و پروفسور در دانشگاه اوهایو در کلمبیا می گوید: (بدن دستخوش بیشترین تغییرات چشمگیر سوخت و ساز در سه ماهه اول می شود). ممکن است هنوز نتوانید مانند یه بچه راحت بخوابید.

خواب سه ماهه دوم: چالش ها

سوزش سر دل: معمولا حالت تهوع خوب می شود، اما ریفلاکس افزایش می یابد. هافمن این موضوع را بیان می کند: ” بزرگ شدن رحم به معده فشار می آورد، و باعث می شود اسید معده به مری وارد شود” . دراز کشیدن در تختخواب سوزش  سر دل را افزایش می دهد.

گرفتگی عضلات پا: هرچند در سه ماهه سوم بدتر می شود،اما در سه ماهه دوم نیز گرفتگی عضلات ناراحت کننده است. ( معمولا ماهیچه ساق پا) که می تواند شما را از خواب بپراند و لحظاتی را به همین حالت نگه دارد.

 کابوس : هافمن می گوید:”با پیشرفت حاملگی، بعضی از زنان بیشتر مضطرب می شوند.” اضطراب در مورد رشد جنین، توانایی محافظت از نوزاد، تامین مالی یا هر چیز دیگری می تواند این کابوس ها را ایجاد کند، که اغلب به راحتی استراحت شبانه دخالت خواهد کرد.وضعیت-خوابیدن-در-بارداری-660x330

خواب سه ماهه دوم : راهکارها

بعد از غذا خوردن تا ۴ ساعت دراز نکشید: فرایند هضم در دوران بارداری به زمان بیشتری نیاز دارد، و نشستن به معده کمک خواهد کرد که بتواند اسید معده را در جای خود نگه دارد. هافمن می گوید:”دراز کشیدن و تماشای تلویزیون بعد از شام ایده ی خوبی نیست.” اگر سوزش سر دل خواب شب را از شما گرفته است می توانید یک صبحانه ی مفصل و شام سبک برای خود در نظر بگیرید.

حتما بخوانید :   زیباجو : درمان بی اختیاری ادرار در زنان، رد خور نداره!

غذا هایی که باعث سوزش سر دل می شوند را شناسایی کنید: این غذا ها شامل غذا های تند، سرخ شده و اسیدی می باشند. این غذا ها شامل گوجه فرنگی، میوه و آب مرکبات و قهوه می شود.

نوشیدن نوشیدنی های گاز دار را حذف یا محدود کنید. لی می گوید:” عدم تعادل کلسیم باعث گرفتگی عضلات پا می شود.” . فسفر نوشابه های گازدار، مقدار کلسیم قابل جذب موجود در مواد غذایی را کاهش می دهد، بنابراین بدن منتظر دریافت کلسیم می ماند. در مجموع باید مقدار کافی کلسیم دریافت کنید. منابع غذایی خوب برای فراهم کردن مقدار روزانه کلسیم عبارتند از : سبزیجات برگ دار سبز تیره، کنسرو ماهی سالمون با استخوان های آن.

گرفتگی عضلات در ساق پا.  اگر دچار گرفتگی عضلات دردناک پا هستید، پایتان را بکشید. (پاشنه پا را بکشید و انگشتان اشاره را به سمت سر خود نگه دارید. نه نوک انگشتانتان).

ایجاد آرامش را در اولویت قرار دهید. گفتن این جمله از انجام دادن آن راحت تر است، اما یک ذهن آرام تر خواب بهتری را در شب تضمین خواهد کرد. کارشناسان پیشنهاد می دهند مدیتیشن، یوگا در دوران بارداری و یا تکنیک های تمدد اعصاب دیگر می تواند در ایجاد آرامش کمک کند؛ دوش آب گرم؛ خوردن غذاهای غنی از تریپتوفان مانند شیر و موز (این اسید آمینه به سروتونین تبدیل می شود که تسکین دهنده ی خلق و خوی در مغز است)، ثبت نام در یک کلاس پدر و مادر به طوری که احساس توانایی بهتری در مراقبت از نوزاد را در شما ایجاد کند؛ وملاقات با یک مشاور اگر به علت کابوس های شبانه خواب راحت شب را از دست داده اید. این کارها برای ایجاد  آرامش بیشتر پیشنهاد می شود.خواب بارداری

حتما بخوانید :   با عرق کردن زیاد در دوران بارداری چه کنیم؟

منبع:.fitpregnancy.com

افزودن دیدگاه